Michael Dean Damron cancelled his European gigs.

Roots

Muzikale verhalen, waarmee deze (pop)folkband, met roots in het Dendermondse, mensen opnieuw wil verwonderen, inspireren en vooral gelukkig maken!

De “wortels” zocht Roots in Ierse en Keltische sferen. Deze energieke bende van 8 muzikanten heeft echter heel verschillende muzikale achtergronden (folk, jazz, klassiek…). Het is wellicht die symbiose van invloeden die het geluid van de groep uniek maakt.
Met een vrij uitgebreid instrumentarium, maakt de groep folkmuziek toegankelijk voor een breed publiek. Traditionals en eigen nummers, opzwepend instrumentaal of harmonieus vocaal, u krijgt het allemaal. Stil blijven zitten wordt sowieso moeilijk…

De band speelde voor het eerst onder de naam “Roots” op het M’eire Morough folkfestival in 2010. In maart 2011 namen zij hun demo-cd, “Back to Barley”, op. In maart 2014 stelde Roots haar eerste album, “Point Blue” , aan het publiek voor. Vanaf deze release traden zij aan in de huidige bezetting. Drie jaar later (april 2017) brengt Roots haar tweede album, “Rewind”, uit. Roots wordt geproducet door Erwin Libbrecht (Kadril) onder het Wild Boar Music – label.

 

 

The Lasses

Twee Amsterdamse meiden vormen samen het duo The Lasses. Ze brengen tweestemmige folk. Hun loepzuivere vocale harmonieën doen het publiek smelten. Ze klommen op van pub naar podium. 

Sophie Janna en Margot Merah volgden sessies in de Amsterdamse Irish pub Mulligans. Onbekenden voor elkaar, tot iemand hen voorstelde eens samen te zingen in een jam. Vanaf dat moment uiten ze hun muzikale inspiraties in het duo The Lasses. Hun stemmen versmelten tot een eenheid als waren ze afkomstig van een ééneiige tweeling. De begeleiding van het duo beperkt zich tot twee gitaren, bodhran (Ierse handtrommel) en af en toe een mondharmonica.

Die primaire rol van de zang heeft consequenties voor de keuze van de liederen. ,,De tekst is heel belangrijk. Het verhalende van de folksongs is wat ons aantrekt in deze muziek. Soms moet je zo'n tekst verduidelijken omdat het oud-Engels is. We vertellen dan over de achtergronden en plaatsen het lied in een context. Een tweede criterium om een lied in het repertoire te krijgen, is dat het moet klikken. Sommigen hebben een mooie stem of een uitstekende techniek. Bij ons gaat het vooral om het gevoel. Het lied krijgt onze eigen interpretatie mee. Je past de tekst soms aan, het tempo of ritme, toonhoogte of de melodielijn'', verklaart Merah.

The Lasses putten uit het Keltisch-Britse en Amerikaans repertoire. Op de eerste twee cd's - het titelloze debuut en opvolger Daughters - staan geen eigen nummers. Op de derde schijf gaat dat veranderen zegt Merah. ,,Het heeft lang geduurd. Een kwestie van onzekerheid en durven, want sommige nummers liggen al een tijdje.'' Op de derde cd staan liveopnamen, gemaakt in de Parel van Zuilen in Utrecht. ,,De Amerikaanse violiste Kathryn Claire, waarmee we al door Nederland en Amerika getoerd hebben, speelt mee. De thematiek van onze composities is deels die van de oude folksongs, en deels eigentijds.''

Van pub naar clubs

The Lasses hebben inmiddels de stap gezet van pub naar clubs en kleinere zalen. Geen radicale verandering zegt Merah. ,,In de pub houden ze ook hun mond als er gezongen wordt. We hebben geen voorkeur. Als het maar knus is en men bereid is te luisteren.'

 

Belvédère

 De groepsleden van Belvédère leerden elkaar kennen op de plaatselijke school. Deze jongeren, allen tussen 17 en 19 jaar, brengen een gevarieerd programma met klassiekers uit de pop- en rockgeschiedenis van de afgelopen 50 jaar. Zowel muzikaal als vocaal zullen ze vast iedereen kunnen bekoren.